קידום אורגני בגוגל הוא כינוי לתהליך מורכב וממושך שמטרתו לשפר את הנראות של עמודי האתר השונים במנוע החיפוש הגדול בעולם – גוגל.
בשנים האחרונות גוגל שינתה וממשיכה לשנות כל העת את הדרך שבה היא מציגה תוצאות חיפוש לגולשים המגיעים אליה, ובעלי אתרים שמעוניינים שדפי האתר שלהם יוצגו במסגרת התוצאות הטבעיות של מנוע החיפוש, ולא אלו הממומנות, נדרשים כל העת להתאים את עצמם למציאות החדשה שכופה עלינו גוגל.
במאמר הזה ניסיתי לרכז 15 עובדות שכדאי יהיה לדעת לפני שיוצאים לדרך עם תהליך קידום אתרים אורגני בגוגל. בואו נתחיל 🏁
עובדה מספר 1: קידום אורגני בגוגל הוא תהליך שלוקח זמן
אחת הטענות שלי היא שהמרכיב הכי קריטי להצלחה של תהליך קידום אורגני הוא תיאום ציפיות.
הרבה לקוחות פוטנציאלים שפונים אלי שואלים, ובצדק, תוך כמה זמן יוכלו לראות את התוצאות של תהליך הקידום ובכן, בניגוד לערוצי שיווק כמו קידום ממומן, בתהליך קידום אורגני לוקח זמן לראות תוצאות.
כשמדברים על תחומים המתאפיינים בסביבת תחרות נמוכה או בינונית, רק כעבור מספר חודשים אפשר יהיה להתחיל ולראות תוצאות של תהליך הקידום.
כשמדברים על תחומים תחרותיים, או תחרותיים מאוד, משך הזמן יכול להגיע אפילו לשנים.
עובדה מספר 2: קידום אורגני בגוגל יסייע לכם להשביח את הערך של האתר
סיבה מרכזית שבגללה בוחרים הרבה בעלי אתרים לקדם את האתר בגוגל היא העובדה שקידום נכון, שמבוצע בתהליך סדור, בלי טריקים ובלי שטיקים, יכול לייצר נכס של ממש לבעל האתר שמנהל אותו.
נכס כזה יכול לייצר באופן שוטף לידים, אותם ניתן למכור הלאה או לעשות בהם שימוש כדי לספק מוצרים או שירותים לקהל יעד של מתעניינים.
נכס כזה, אפשר כמובן להשכיר או למכור בשלבים מאוחרים יותר.
הסיבה לכך שקידום אורגני בגוגל יכול לסייע לכם לייצר נכס דיגיטלי כזה, היא העובדה שטראפיק של גולשים שמתקבל בצורה טבעית הוא טראפיק שקל הרבה יותר למכור לו, וגם בהיקפים גדולים יותר.
כאשר זרם של פניות של גולשים מגיע לאתר, בלי הצורך לשלם על כל הקלקה של גולש בנפרד, ניתן לייצר מודל הכנסות שיהיה רווחי הן לבעל האתר והן למי שבסופו של דבר יהנה מהתקשרות עם הלידים המיוצרים בו 🤑
עובדה מספר 3: קידום אורגני בגוגל יכול לסייע למיצוב של העסק כמוביל בתחומו
כמה פעמים ביצעתם חיפוש בגוגל ואז החלטתם לדלג מעל התוצאות הממומנות באופן כמעט אוטומטי?
מסתבר שלא מעט גולשים עושים זאת!
אחת הסיבות לכך שעסק שמופיע בתוצאות החיפוש משום ששילם על כך לגוגל לא תמיד נתפס כמהימן בעיני הגולשים.
לעומת זאת, כאשר תוצאת חיפוש מופיעה במיקום גבוה בדפי תוצאות החיפוש באופן טבעי, קל הרבה יותר לתת אמון במותג שעומד מאחורי תוצאת החיפוש הזאת, משום שגורם שהוא לכאורה אובייקטיבי (מנוע החיפוש) הוא זה שהחליט לדרג אותה.
איך קובעים אסטרטגיית קידום אורגני לאתר? בסרטון תמצאו את התשובה
עובדה מספר 4: הטראפיק המתקבל מערוץ הקידום האורגני הוא האיכותי ביותר
בסופו של יום, מטרתו של כל תהליך שיווקי הוא לייצר שרשרת המרות שתגרום ללקוח בקצה להחליט להתקשר מול בית העסק ולבצע רכישה.
קל הרבה יותר, כמובן, להמיר לקוחות שנחשבים לחמים יותר ובשלים יותר לביצוע עסקה, וערוץ הקידום האורגני הוא בדיוק הערוץ שיכול לייצר סוג כזה של תנועת מבקרים באתר.
עובדה מספר 5: דרושים ידע וניסיון כדי להצליח בפרויקט קידום אורגני
אלגוריתם הדירוג של גוגל ואלו של מנועי חיפוש אחרים מתעדכנים באופן תדיר. מה שעבר היטב וסייע לקדם את האתר בעבר, יכול לגרום נזק ממשי לאתר בהווה.
בתהליך קידום אורגני נדרש מי שפועל לקידום האתא להיות עם יד על הדופק ולהתעדכן במגמות ובשינויים המאפיינים את התחום.
כמו כן, מקדם אתרים טוב צריך להתמחות במספר רב של עולמות תוכן:
☑️ יצירת תוכן איכותי
☑️ בניית קישורים חכמה
☑️ שיפור חווית המשתמש באתר
☑️ קידום אתרים טכני
☑️ פעילות בסושיאל ובערוצים משלימים אחרים
וגם לדעת קצת עסקים, לדעת לתקשר מול בני אדם, ליצור שיתופי פעולה, ולגרום לכל הדבר הזה להצליח.
עובדה מספר 6: המתחרים שלכם בקידום אורגני בגוגל הם לא רק המתחרים הישירים של העסק
גם אם נראה לכם שאתם פועלים כמעט לבד בתחום בו אתם מתמחים, כמות המתחרים בפועל על המקום הראשון, או לכל הפחות על העמוד הראשון בגוגל עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים, היא גדולה באופן משמעותי.
בתהליך קידום אורגני תנסו לעקוף לא רק את המתחרים הישירים שלכם, אלא גם פורטלים ומגזינים שבהם מתפרסמים תכנים שונים שיכולים לספק מענה איכותי לשאילתת החיפוש של הגולשים.
עובדה מספר 7: תהליך קידום אורגני שמבוצע לא נכון עלול לגרום נזק לדירוגים של האתר
בניגוד לתהליך של קידום ממומן, תהליך שבו במקרה הגרוע ביותר בזבזתם כסף ולא קיבלתם לידים איכותיים מספיק שיאפשרו לכם לייצר בעסק הכנסות, תהליך קידום אורגני שמבוצע בצורה לא נכונה עלול לגרום לנזק ממשי לאתר, לענישה ידנית שתושת על האתר על ידי מנועי החיפוש השונים, לפגיעה בדירוגים של האתר, או ביכולת של מנועי החיפוש לאנדקס את האתר.
עובדה מספר 8: בתהליך קידום אורגני חייבים להיות עם יד על הדופק
בניגוד לתהליכי שיווק אחרים, שבהם כל עוד תזרימו כסף למשפך השיווקי הוא יוכל לייצר לכם בקצה השני לידים איכותיים, בתהליך קידום אתרים אורגני חייבים להיות כל הזמן עם יד על הדופק.
מנועי החיפוש השונים, ובפרט גוגל, משנים לא רק את הדרך שבה הם מדרגים תוצאות חיפוש, אלא גם את הדרך שבה הם מציגים את תוצאות החיפוש.
בשנים האחרונות נכנסו לחיינו כל מיני סוגים של תוצאות אפס, אשר מספקות את המענה לגולש כבר בדפי תוצאות החיפוש.
המגמה הזאת אילצה מקדמי אתרים בכל העולם לחשוב מחוץ לקופסה ולהמציא מחדש את תהליך קידום האתרים האורגני בגוגל.
עובדה מספר 9: לאורך זמן ובעלות תועלת, מדובר בערוץ השיווק האפקטיבי ביותר
נאמר זאת כך: אם אתם מתכוונים להקים עסק קטן וזמני, לתקופה של מספר חודשים, לעשות את המכה ואז לסגור את העסק, אין כל טעם שתשקיעו בקידום אורגני (אם לא ברור למה – אני מזמין אתכם לקרוא שוב את סעיף 1).
לעומת זאת, עסק שפועל לאורך זמן, שמתמקד בקהל יעד איכותי, ומציע שירות טוב לצרכן, עם מחירים נוחים, יוכל לקבל מתהליך הקידום האורגני הרבה יותר בעבור השקעה קטנה יותר בשיווק.
למעשה, בתהליך קידום אורגני, יש צורך לבצע השקעה בתשתית, ומשם השמיים הם הגבול, או נכון יותר, כמות החיפושים הרלוונטיים של גולשים במנועי החיפוש השונים.
עובדה מספר 10: חלק גדול מן הפעילות בתהליך קידום אורגני מבוצע בכלל מחוץ לאתר
חושבים שקידום אורגני הוא תהליך שבו בעיקר עובדים על האתר עצמו, על התוכן, המבנה והעיצוב שלו? ובכן, זה לא ממש מדויק.
בתהליך קידום אורגני לא מעט מן הפעילות של הקידום בגוגל מבוצעת, למעשה, מחוץ לאתר.
מה הפעילות הזאת כוללת? ובכן, לצד בניית קישורים ואזכורים, הפעילות הזאת כוללת רישום לאינדקסים נישתיים רלוונטיים, כתיבת ביקורות וחוות דעת, ניהול ערוצי פעילות משלימים כמו קבוצת פייסבוק, דף אינסטגרם, או ערוץ יוטיוב מצליח ועוד.
עובדה מספר 11: אין ודאות לגבי ההצלחה של פרויקט קידום אורגני
עובדה שחשוב מאוד להכיר בה לפני שיוצאים לתהליך הקידום: אף אחד, גם לא המקדם המנוסה ביותר, יוכל להבטיח לכם הצלחה בתהליך הקידום של האתר.
קחו שני אתרים, בנו אותם מאפס, הזינו בהם תוכן בכמות שווה, בנו להם פרופיל קישורים, בצעו בהם אופטימיזציה לדפי תוצאות החיפוש – והם בהכרח יגיעו למקומות שונים בגוגל.
כדי להצליח בקידום בגוגל רבים מבעלי האתרים משקיעים לא מעט משאבים – אולם אף אחד לא יכול להבטיח להם שהמשאבים האלו יניבו פירות.
עובדה מספר 12: בתהליך קידום אורגני בגוגל להיסטוריה יש השפעה גם על העתיד
שימו לב: לא תמיד קידום בגוגל הוא תהליך שיעבוד לכם בצורה חלקה. במקרים בהם האתר סבל מפריצות מרובות בעבר, או מעונשים ידניים שהושתו על האתר על ידי גוגל בעקבות הפרה של הנחיות כאלו ואחרות, ייתכן שלא תצליחו לקדם את האתר, ואם אכן תצליחו, ייתכן שייקח לכם זמן ממושך הרבה יותר, משום שתהיו תחת זכוכית המגדלת של גוגל.
עובדה מספר 13: בתהליך קידום אורגני בעל האתר לא חשוף לקליקים של מתחרים וסקרנים
תופעה ממנה סובלים לא מעט בעלי עסקים שבוחרים לשווק את המוצרים והשירותים שלהם בפלטפורמות שונות באמצעות פרסום המבוסס על תמחור פר הקלקה, היא הקלקות רבות של מתחרים וסקרנים, שמטרתם לנצל לרעה את האופן בו מתוקצב הפרויקט הפרסומי.
בתהליך קידום אורגני בגוגל, אתם לא חשופים לתופעות כאלו, שכן ההשקעה בקידום היא בתשתית, אך אינכם נדרשים להשקיע כסף בכל הקלקה של גולש בנפרד.
עובדה מספר 14: בתהליך קידום אורגני אין לכם שליטה על קצב זרימת הגולשים לאתר
מרכיב חשוב שכדאי יהיה לקחת בחשבון בכל הקשור לקידום האורגני בגוגל, הוא העדר השליטה על מתי מגיעים גולשים לאתר.
בעוד שבקידום ממומן תמיד תוכלו לכבות את הקמפיין אם אתם זוכים לזרם גדול של מבקרים באתר ולא יכולים לתת להם מענה איכותי, הרי שבקידום אורגני, לקוחות פוטנציאליים ימשיכו להגיע לאתר גם בשעות שבהן העסק אינו פעיל.
עובדה מספר 15: ביצוע אופטימיזציה למנוע חיפוש אחד יוכל לסייע לכם לקדם את האתר במנועי חיפוש אחרים
גוגל, בסופו של יום, הוא לא מנוע החיפוש היחיד בעולם, ובמדינות מסוימות הוא אפילו לא נחשב למנוע החיפוש הפופולרי.
עם זאת, קידום אורגני בגוגל הוא תהליך שיסייע לכם לקדם את האתר שלכם גם בדפי תוצאות החיפוש של מנועי חיפוש אחרים.
הסיבה לכך, היא שמנועי חיפוש שונים עובדים על פי עקרונות דומים, וביצוע אופטימיזציה לגוגל יכול לסייע לכם להתאים את דפי האתר שלכם לתצוגה, גם במנועי חיפוש נוספים, ליהנות מתנועה אורגנית המתקבלת דרכם, ולהפוך עוד גולשים ללקוחות.