האם קישורים הם כאן כדי להישאר?

לא אחת יכול מי שמתעניין בתחום הזה של קידום אורגני של אתרים, להיקלע לזירת ויכוח דיגיטלית סוערת: האם הקישורים הם כאן כדי להישאר?

יש כאלו שיטענו כי קיצם של הקישורים כפקטור מרכזי בתהליך הדירוג של אתרי אינטרנט במנועי החיפוש קרב, ואילו אחרים יגנו בלהט על הצורך העז הקיים עדיין בקישורים.

 

האם קישורים הם כאן כדי להישאר?

 

כך או כך, במאמר הזה החלטתי לנסות לנתח את תפקידם של קישורים בתחום הזה של קידום אתרים, ולחוות את דעתי המנומקת: אני סבור שקישורים ישארו פקטור מרכזי בקידום אתרים גם בשנים הקרובות, ואני גם אטרח ואסביר מדוע.

 

סיבה ראשונה: קישורים מלמדים אותנו על הסמכות של האתר

ההנחה הרווחת היא שמנועי החיפוש היו רוצים לדרג גבוה אתרים בעלי סמכות בנישה שבה הם פועלים.

איך מודדים סמכות? ובכן, לשאלה הזאת ישנם פתרונים רבים. ייתכן שגוגל עושה שימוש במעריכים אנושיים כדי לקבוע, בין היתר, את הסמכות של האתר הנבדק, אולם ברור שפעולה ידנית כזו לא יכולה להיות פקטור מרכזי בדירוג שוטף של אתרים, אלא רק סוג של אתגור שלו.

 

בואו נחשוב לרגע כיצד נראה אתר סמכותי מאוד בנישה.

אחד המאפיינים הבולטים של אתר כזה היא כמות ואיכות הקישורים הנכנסים לאתר הזה. נכון, לא כל אתר שנכנסים אליו הרבה קישורים הוא בעל סמכות, אולם בנישות מסוימות, אתרים שאין להם פרופיל קישורים עשיר הם אכן לא ברי סמכות.

 

יתרה מכך, סמכות יכולה להימדד באמצעות קישורים שמנוע החיפוש היה מצפה להם: במילים אחרות, אם אתה אכן אחת מחמש המסעדות הטובות ביותר בארץ, היה מצופה שמגזין נחשב בתחום הקולינרי שסוקר בכתבת מפתח את חמש המסעדות הטובות בארץ, יאזכר ויקשר אליך.

 

סיבה שניה: קישורים הם עדיין מדד אובייקטיבי

נכון, אפשר למצוא מדדים אובייקטיבים נוספים ברשת, כמו אזכורים או סיגנלים חברתיים שונים, כמו פעילות בקהילות או שיתופים של פוסטים כאלו ואחרים, אולם גם כאן, כדי למדוד את הנושא בצורה אובייקטיבית, לא באמת קיים תחליף לקישורים. מדוע?

 

ובכן, תארו לכם שפרוקטולוג מומחה בעל שם עולמי מצא דרך טיפול חדשה שמקלה באופן משמעותי על מטופלים.

כמה שיתופים נלהבים יהיו לנושא הזה לדעתכם ברשתות החברתיות השונות?

לא הרבה, נכון? וכמה קישורים יהיו לנושא ממאמרים רפואיים ומדעיים? די הרבה, נכון.

זאת הסיבה, שקישורים הם לרוב מדד אובייקטיבי יותר לאיכות תוכן בנישה שבה הוא קיים.

 

סיבה שלישית: קישורים הם פקטור שנמצא בשליטה של מישהו אחר

חשוב יהיה להבין, כי בדיוק כפי שקישור יכול להוות סוג של המלצה של עמוד אינטרנט אחד על עמוד אינטרנט אחר, כך גם הסרת קישור יכולה להביע סוג מסויים של הסתייגות מן הקישור הזה, בין העמודים.

כל זמן שקיומו של הקישור תלוי בידי הצד השני, מהווה הפקטור הזה מדד איכותי, רלוונטי ואובייקטיבי יותר לאיכות התוכן המקושר.

 

סיבה רביעית: קישורים יכולים ללמד האם הוספת תוכן הייתה ערכית וחשובה

מאחר שכל אחד יכול היום לייצא עבודות שלמות של כתיבת תוכן איכותי בעלויות נמוכות יחסית, צריכים מנועי החיפוש למצוא דרכים על מנת להבין האם הוספת התכנים הזאת הייתה ערכית ואיכותית.

אחד המדדים שיכול לסייע בכך, הוא מספר ואיכות הקישורים החדשים שנוצרו בעקבות הוספת התוכן הזאת.

 

אם הפרוקטולוג שהזכרנו באחד הסעיפים הקודמים אכן פרסם מאמר פורץ דרך, סביר יהיה להניח שבעקבותיו יצוצו מאמרים חדשים ברשת, באתרים רלוונטיים לנישה, אשר יקשרו לתוכן האיכותי הזה.

לעומת זאת, מאמרים שאינם מייצרים ערך אמיתי ומיועדים רק לסייע בדירוג האתר על ביטויי מפתח כלליים, לא סביר שיקבלו קישורים טבעיים שיעידו על איכות התוכן בהם.

 

סיבה חמישית: קישורים יכולים לסייע בהבנת קשר ורלוונטיות בין אתרים

לנו, בני האדם, קל לזהות ולהבין מידע מתוך הקשרים. כאשר אנחנו נתקלים במאמר שמאזכר את רמטכ"ל ששת הימים, אנחנו מבינים ששת הימים הוא שם של מלחמה בין ישראל לצבאות ערב שנערכה בשנת 1967, ויודעים כי הרמטכ"ל של אותה מלחמה היה יצחק רבין.

 

למנועי החיפוש התהליך הזה הוא הרבה יותר קשה. מנועי החיפוש צריכים שיהיה ברשותם מנגנון שיאפשר להם להבין הקשר ויחסים בין תכנים שונים.

ובכן, אחד המנגנונים האלו הוא קישורים. קישורים מאפשרים למנועי החיפוש להבין את ההקשר שבו מאוזכר תוכן אחד בפיסת תוכן אחרת.

הקשר הזה יכול להיות קשר של דוגמא, קשר של הרחבה, קשר של הוכחה, קשר של העמקה ועוד ועוד.

 

סיבה שישית: קישורים יכולים לספק חווית משתמש טובה יותר

שוב נצא כאן מנקודת הנחה מסויימת. לפי ההנחה הזאת, מנועי החיפוש היו רוצים לדרג גבוה אתרים שמספקים חווית שימוש טובה יותר לגולש.

חווית שימוש טובה לגולש היא עניין, סובייקטיבי, כמובן, ולא תמיד מדיד.

עם זאת, אם מנוע חיפוש מזהה דפוס פעילות של גולשים שמבקרים באתר מסויים, צורכים תוכן שקיים בו, ולוחצים על קישור שקיים במאמר, מופנים לאתר אחר, נשארים בו מספר דקות, ואז חוזרים למאמר המקורי, הוא יכול להתרשם שהאתר המקושר אכן סייע לגולש, מהווה הרחבה איכותית של הנאמר במאמר המקור, ולפיכך קשור קשר הדוק עם התוכן המסויים בנישה ועם שאילתת הגולש שבוצעה במנוע החיפוש.

 

סיבה שביעית: ללמד על אתרים ספאמיים

קישורים יכולים ללמד אותנו לא מעט על איכות של אתרים. כאשר אתר מקבל את הקישורים שלו מאתרים ספאמיים שונים שברור שלא קישרו אליו בשל התוכן האיכותי שבו, עלולה להידלק במנועי החיפוש שאחראים על דירוג עמודי האתר נורה אדומה.

נכון, כל אחד יכול להוציא קישורי ספאם כאלו לאתרים מתחרים, אולם כאשר אתר מקבל אך ורק קישורי ספאם, יש בכך כדי להעיד שהוא אינו אתר איכותי או שהוא מנסה לבצע מניפולציה על מנועי החיפוש השונים.

 

כמו כן, אתרים אשר מקבלים קישורים לא בתדירות שהולמת את הוספת התכנים לאתר, ממקורות לא מהימנים או שפועלים בשפת אם שונה, באיזור גאוגרפי שאינו קשור לאזורי הפעילות של החברה ועוד – עלולים גם הם להיות חשודים בעיני מנועי החיפוש השונים.

 

במקרים אלו משמשים קישורים את מנועי החיפוש דווקא לאיתור אתרי אינטרנט אשר חורגים מן ההנחיות של מנועי החיפוש, ולכן, לא סביר שמנועי החיפוש יוותרו כל כך בקלות על כלי העבודה הזה שעומד לרשותם.

 

לסיכום

אם לא הצלחתי להעסיר את המסר עד עכשיו בבהירות, אתמצת אותו כעת: לעניות דעתי, קישורים הם כאן כדי להישאר, בעיקר משום שחלק לא קטן מן התפקידים שלהם, אין כיום למנועי החיפוש תחליף ראוי.

עוד יכול לעניין אתכם בנושא:

מלך הקישורים

מלך הקישורים

דניאל זריהן, מי שעומד מאחורי "מלך הקישורים" - הינו מקדם אתרים וותיק ומוערך בארץ, ועוסק ב-SEO משנת 2009. האתר מלך הקישורים מוקדש כולו לנושא שהוא אחד החשובים בעולם ה-SEO - קישורים חיצוניים.

מדריכים נוספים שלא כדאי לפספס

מדריכים נוספים באתר

מדריכים נוספים באותו נושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Call Now Buttonחייגו עכשיו