חלק בלתי נפרד מכמעט כל פרויקט קידום אורגני של אתרים הוא ביצוע מחקר קישורים ויצירת תוכנית עבודה להשלמת הפערים שנוצרו במשך הזמן בפרופיל הקישורים של האתר המקודם.
כדי להבין היטב מה המצב באתר אין מנוס משימוש בכלים שתפקידם לסרוק את הרשת ולגלות בה הצבעות חדשות של עמודי אתרים על עמודי אתרים אחרים.
לפני שאתם בוחרים לעצמכם את כלי העבודה שאיתו תצאו לדרך, ריכזתי במדריך הזה כמה מן השיקולים המרכזיים שעליכם יהיה לקחת בחשבון לפני תחילת העבודה.
כמו כן, בסוף הפוסט הזה, אזכור כמה מן הכלים הקיימים בשוק למחקר קישורים שאיתם תוכלו להתחיל לעבוד באופן מיידי.
אז איך, למעשה, בוחרים נכון את הכלים הטובים ביותר לצורך בדיקת קישורים נכנסים לאתר?
שיקול ראשון: עדכניות
כדי שכלי מחקר קישורים יהיה אפקטיבי מספיק וכדי שתוכלו לעבוד איתו, לעקוב אחר קישורי המתחרים ולהבין מהם הפערים הקיימים – כדאי מאוד יהיה שתעשו שימוש בכלי עדכני, שבסיס הנתונים שלו גדל באופן תדיר, שיש לו מספיק משאבים כדי לסרוק את הרשת בתדירות הנדרשת ושהוא מסוגל להגיע גם לפינות החשוכות והלא מקושרות ברשת.
בסופו של יום, אין כלי שיכול להציג לכם תמונה מלאה של כל הקישורים שנוצרו ברשת.
אפילו גוגל לא מסוגלת לכך.
ברור מאליו שבכל כלי שתבחרו ישמר פער בין המציאות ובין התמונה שהוא יציג עבורכם.
עם זאת, ככל שהפער הזה יהיה קטן יותר ויתבטא רק בנישות קטנות ושכוחות אל – כך העבודה עם הכלי תהיה אפקטיבית יותר לצורך בדיקת קישורים נכנסים לאתר.
שיקול שני: שימושיות
עבודה שוטפת מול מאגרי נתונים גדולים מצריכה יכולות עיבוד וסינון מותאמות אישית.
זה אומר שכאשר אתם פונים לבחור את כלי מחקר הקישורים שאיתו תעבדו לצורך בדיקת קישורים נכנסים, אתם צריכים לברר שהוא יאפשר לכם לייצא את מאגר הקישורים בפורמטים הרלוונטיים לכם, לסנן ולפלטר אותו, לחפש בתוכו, לקבץ קישורים זהים (למשל קישורים רוחביים כמו קישורי פוטר למינהם), ולממשק את בסיס הנתונים שקיבלתם למערכות הפנימיות בהן אתם עושים שימוש.
יש לא מעט כלים שמשמשים כאגרגטורים של בסיסי נתונים כאלו (למשל זפו הישראלי) ולכן אם אתם כבר בוחרים לעשות מנוי על אחד משירותי מחקר השירותים הקיימים – פשוט ודאו שהוא יתאים באופן סביר לתהליכי העבודה הפנימיים שלכם, ושלא תצטרכו לעבוד קשה בהמרות של פורמטים או בביצוע עבודה ידנית מאומצת כדי להצליח ולשב נתונים מכל המקורות.
שיקול שלישי: אפשרויות מתקדמות
בשלב כלשהו במהלך המחקר, תירצו, למשל, להבין אילו מקורות מספקים קישורים לכל המתחרים המרכזיים שלכם, ואילו אליכם לא.
מדוע בדיקה כזו היא חשובה? משום שיש לה פוטנציאל גבוה להסתיים כהזדמנות ליצירת קישור.
ייתכן בהחלט שאם תפנו לכותב מאמר כלשהו שסקר את השירותים של כל המתחרים שלכם וזנח אתכם, הוא ישמח לעדכן את המאמר שכתב במידע חדש.
זאת ועוד, אם יש כותב תוכן מקצועי שנתפס כאוטוריטה בתחומו, והוא מפנה לכל המתחרים המרכזיים שלכם ואילו אליכם דווקא לא, גוגל בהחלט יכול לקחת זאת בחשבון בחישוב הסמכות האמיתית שיש לעסק שלכם בנישה שבה אתם פועלים.
זאת הסיבה, שכאשר אתם בוחרים לעצמכם כלי מחקר קישורים, עליכם לוודא כי הוא יכול לספק לכם את הפונקציונליות ההכרחית לקיום התהליכים השוטפים בקידום האתר.
לפני שאתם ממשיכים, צפו בסרטון בו אני מסביר על הכלי האהוב עליי לבדיקת קישורים:
שיקול רביעי: תצורת השירות
חלק גדול משירותי המחקר של קישורים הם למעשה שירותי ענן המסופקים באמצעות גישת ווב.
מדובר בתצורה מאוד נוחה, שמאפשרת גישה מכל מקום, באמצעות כל מכשיר, וכל דפדפן. לעומת זאת, שירותים אחרים ניתנים בתצורה של תוכנה המותקנת על המחשב.
בתצורה זו, נדרש כאמור קיום תהליך של התקנה, והשימוש בתוכנה מוגבל, בהתאם, רק למחשבים שבהם היא מותקנת.
ביחרו את התצורה שנוחה לכם ביותר בהקשר הזה, ובררו לפני הרכישה של השירות שבו תשתמשו, כיצד, למעשה, תשתמשו בו בפועל לצורך בדיקת קישורים נכנסים.
שיקול חמישי: מדדים וציוני איכות
ישנם שירותי מחקר קישורים מסויימים שיספקו לכם, לצד בסיסי נתונים המכיל את הקישורים שהשירות מצא ומובילים לאתר שאתם חוקרים, גם ציוני איכות המעידים על טיב פרופיל הקישורים הזה.
באופן כללי לא כדאי לתפוס את ציוני האיכות האלו ברצינות רבה מידי, משום שהם לא מהווים תנאי הכרחי ובטח לא מספיק לדירוגים טובים במנועי החיפוש.
ועדיין, יש לא מעט מקדמים שרואים בציונים האלו כסוג של מדד שניתן לעשות בו שימוש מושכל, למשל בעת החלפת קישורים או ניהול משא ומתן על קניית קישורים מאתר כזה או אחר.
שיקול שישי: קיבולת התחקור
שירותים שונים יציעו לכם חבילות שונות באמצעותן תוכלו לבצע מחקר קישורים בהתאם להגבלות עליהן שילמתם.
לפני רכישה של שירות כזה או אחר, ודאו שהחבילה בה בחרתם מתאימה לצרכים שלכם ולהיקפים שאיתם תצטרכו להתמודד.
🧐 אם במחקר קישורים עסקינן: 🧐
שיקול שביעי: קיום ממשקי API
אם אתם חברה גדולה לקידום אתרים ואתם מעוניינים לעשות שימוש ב – APIs מתקדמים של שירות מחקר הקישורים כדי לממשק את התוצאות למערכות הפנימיות בהן אתם עושים שימוש, זהו צריך להיות שיקול מרכזי מבחינתכם בבחירת הספק המתאים.
לא כל השירותים ערוכים לספק שירותי API ולאפשר לכם להתממש לבסיס הנתונים שלהם.
שיקול שמיני: ממשק משתמש
ישנם שירותים שיאפשרו לכם עבודה עם ממשק משתמש נעים וידידותי מאוד לצורך בדיקת קישורים נכנסים, בעוד שאחרים יציעו לכם עבודה עם מערכת שנראית מסורבלת ולא נוחה לשימוש.
לפני שאתם בוחרים שירות מחקר קישורים כזה, תציצו פנימה ותוודאו שתוכלו לעבוד עם השירות הזה בלי למרוט את השערות.
אז מהם שירותי מחקר הקישורים הטובים ביותר?
יש לא מעט כלים ושירותים שיאפשרו לכם לבצע מחקר קישורים איכותי. הנה כמה מן המרכזיים שבהם:
- שירות מבית Ahrefs – זהו הכלי האולטימטיבי למחקר של קישורים. הוא מספק שלל אופציות כמו חיתוכים חכמים, בסיס נתונים מעודכן ואיכותי, ממשק משתמש נוח מאוד, והוא נחשב לפופולרי ביותר בקרב מקדמי אתרים. Ahrefs יספק לכם גם מדדים שונים על איכות כל קישור (מדד ה – DR ומדד ה – UR) איתם תוכלו לעבוד ולהעריך את חוזק הקישורים שאתם עתידים לקבל.
- שירות מבית MajesticSEO – מדובר בשירות נהדר שמציע גם הוא מדדים לבחינת איכות פרופיל הקישורים (Citation ו – Trust), אלא שכיום היתרון המרכזי שלו על Ahrefs הוא מחיר חבילת הבסיס (בערך חצי ממחיר חבילת הבסיסי ב – Ahrefs). בסיס הנתונים שלו פחות מעודכן מ – Ahrefs אולם הוא בכל זאת נחשב לשירות איכותי ופופולרי בשוק.
- שירות מבית Semrush – כן, גם Semrush, הכלי שידוע בעוצמה שלו במחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים, התהדר לאחרונה בלא מעט שדרוגים של בסיס הנתונים המתייחס לקישורים והוא מציע היום שירות מעודכן ומותאם למציאות איתה מתמודדים מקדמי אתרים, הרבה יותר מבעבר. מאחר ש Semrush הוא במקור כלי למחקר מילות מפתח, קמפייני PPC ועוד, רכישת של רשיון בסיסי בו תוכל לספק לכם לצד מחקר הקישורים פונקציונליות חשובה נוספת בעולם ה – SEO.
- שירות מבית Moz – Open Site Explorer – גם כאן מדובר בשירות איכותי, שמציע לכם בנוסף גם תוסף לכרום לעבודה מהירה ואינטגרטיבית יותר. גם כאן מדובר בממשק נעים לעבודה בדומה ל – Ahrefs.
נושא הקישורים לאתר יכול לפעמים להיות מייגע, תנו למלך הקישורים לעשות זאת בשבילכם.
מדריכים נוספים? בבקשה:
- מאגרי תמונות מומלצים – הטובים ביותר ברשת!
- מדריך קישורים פנימיים
- כמה קישורים צריך כדי לקדם אתר בגוגל?
- קישורים מזיקים: מהם ואיך ניפטר מהם?