מהם קישורים רוחביים והאם הם טובים לקידום?

קישורים רוחביים לקידום האתר

קידום אתרים אורגני הוא תהליך ממושך, שכידוע נסמך על מספר רגליים: תוכן, אופטימיזציה, היבטים טכניים של האתר, חווית משתמש וקישורים.

כאשר צוללים פנימה אל תוך עולם הקישורים, מגלים עולם סבוך ומורכב, שהשקעה בו יכולה לייצר לאתר, אם לא מבצעים אותה נכון, הרבה נזק.

מהם קישורים רוחביים והאם הם טובים לקידום?

בניגוד לתוכן איכותי ומקיף וחווית משתמש מדהימה, שאף מנוע חיפוש לא יעניש אתכם על השקעה נרחבת של משאבים בהם, הרי שקישורים שנבנים בצורה לא טבעית, שקופה, כזו שמפרה את ההנחיות של גוגל בצורה מוגזמת, יכולים בהחלט לפגוע באתר.

במאמר הזה ננסה להתמקד בסוג מסוים של קישורים: קישורים רוחביים.

ננסה להבין מהם קישורים רוחביים, האם הם יכולים לסייע לקידום האתר, איך עושים בהם שימוש נכון, מתי לא כדאי לעשות שימוש בקישורים רוחביים, וגם מה גוגל חושבת על העניין הזה.

בואו נתחיל. 

קישורים רוחביים: הגדרה

קישורים רוחביים הם קישורים הממוקמים בחלקי האתר שמשכפלים את עצמם עבור עמודי האתר השונים.

למשל, קישורים הממוקמים בפוטר של האתר, אותו חלק קבוע שחוזר על עצמו בכל עמודי האתר, נחשבים לקישורים רוחביים. גם קישורים חיצוניים היוצאים מתוך סיידברים, אותם תפריטי צד שמשוכפלים לכל עמודי האתר נחשבים לקישורים רוחביים.

הכלים השונים למחקר קישורים יראו לכם שמדובר בקישורים שחוזרים על עצמם במספר עמודים באתר המקשר.

חלק מן הכלים יאפשרו לכם לפלטר ולסנן כך שתיראו קישורים כאלו פעם אחת בלבד, ותוכלו לבחון בצורה הוליסטית יותר את פרופיל הקישורים.

כמה כוח מעבירים קישורים רוחביים? האמת, לא ממש ברור.

קישור שיוצא מפוטר באתר שיש בו 100 עמודים, לכאורה יכול להיספר 100 פעמים. עם זאת, סביר יהיה להניח שגוגל תקפיד להחשיב קישור כזה פעם אחת בלבד, אם בכלל (אחרת היינו עדים לקישורים רבים שיוצאים מחלקים קבועים באתר, באופן גורף).

בואו נראה מה ההנחיות של גוגל אומרות בעניין הזה.

בהנחיות שלה למנהלי אתרים, מפרטת גוגל אילו סוגי קישורים הם אסורים לשימוש מבחינתה, כדי להעביר את ערך דירוג הדף. בין היתר, מוזכרים שם קישורים מן הסוג הזה: "קישורים בתפוצה רחבה בכותרות התחתונות או בתבניות של אתרים שונים"

כלומר, מבחינתה של גוגל, אם נעשה שימוש בקישורים רוחביים על מנת להעביר ערך דירוג דף, הרי שהפעולה הזאת מנוגדת להנחיות שלה.

👇 בסרטון הבא אני מסביר על יתרונותיהם וחסרונותיהם של קישורים רוחביים 👇

מתי יש לקישורים רוחביים ערך?

מקדמי אתרים, אשר רוצים לשאול את עצמם מתי כדאי יהיה להם לעשות שימוש בקישורים רוחביים, צריכים בראש ובראשונה להבין מתי יש להם ערך. התשובה הפשוטה היא, שלקישורים רוחביים יהיה ככל הנראה ערך ברגע שיעשה בהם שימוש מושכל, שיש בו היגיון.

בואו ניקח כמה דוגמאות וננתח אותן על מנת להבין האם יש בהן היגיון:

בניית אתרים

לא מעט בוני אתרים נוהגים לעשות שימוש בפוטר של אתר הלקוח, על מנת לקשר אל האתר שלהם. בלי קשר כרגע להאם הביצוע של הפעולה הזאת נוגד את ההנחיות של גוגל או לא, נראה שבקישור כזה יש לא מעט היגיון: ראשית, לקוחות שנכנסים לאתר ואוהבים את מה שהם רואים, יוכלו לפנות באופן קל ופשוט לבונה האתר לצורך קבלת הצעת ערך. שנית, מבחינת גוגל, הסמכות של בונה האתר יכולה, בין היתר, להיגזר מכמות ואיכות האתרים שבנה, וקישור רוחבי כזה בהחלט יכול להוות מדד די טוב לזה.

זה לא אומר שקישור כזה הוא לגיטימי מבחינת גוגל, אבל בהחלט שגוגל יכולה להסתייע בקישור הזה כדי ללמוד גם על האתר וגם על התנהגות הגולשים באתר.

קידום אתרים

באופן דומה, קיום קישור בתחתית האתר לחברת הקידום של האתר, יכולה לסייע למי שמעוניין בכך, לפנות אל הכתובת הנכונה ולבקש אישור לפרסם מאמר אורח, כזה שיגדיל את הערך שמקבלים גולשי האתר.

האם הדבר הזה טוב לגוגל? לא ברור. האם גוגל יכול להעשיר את הידע שלה על האתר באמצעות הקישור הזה? בהחלט כן.

חברות בנות

לא סביר יהיה להניח שגוגל תחליט להעניש חברת אם ברת סמכות וותק, מאחר שביקשה לשלב בתפריטי האתר הרוחביים שלה קישורים לחברות הבת, נכון? שוב, אם יש בקישורי הרוחב הגיון כלכלי, עסקי, והם משרתים את הגולשים באתר, אין סיבה שלא לעשות בהם שימוש.

אתרים ממשלתיים

הוא הדין גם כלפי אתרים ממשלתיים ואתרי אוניברסיטאות. גוגל לא תעניש אתר ממשלתי רק משום שמאזור קבוע באתר יוצא קישור אל אתר אחר. ההנחה הסבירה היא שאם קיים קישור כזה, הוא בוודאי עבר את אישורם של הגורמים המוסמכים לכך.

מה לא כדאי לעשות בכל הקשור לקישורים רוחביים?

חשוב יהי לזכור, שקישורים רוחביים יכולים לייצר לנו גם לא מעט נזק, אם השימוש בהם הוא לא סביר. הנה כמה עצות שכדאי יהיה לקחת בחשבון בנושא הזה:

לא להסתמך רק על קישורים רוחביים

אם פרופיל הקישורים לאתר שלכם בנוי כולו מקישורים רוחביים – אתם בבעיה. תצורה כזאת של פרופיל קישורים היא איננה טבעית, לא סבירה, ובהחלט עלולה להעלות חשד מצד גוגל. לכן, מילת המפתח בהקשר הזה היא גיוון: נסו לגוון ככל האפשר בקישורים שאתם מקבלים לאתר, בצורה כזאת שקישורי רוחב לא יהוו חלק מרכזי וחשוב.

לא להגזים בהוצאה של קישורים רוחביים מאותו אזור

בונים את הקישורים בעצמכם? שותלים את הקישורים היוצאים בפוטר של אתר תמיכה? אל תגזימו. הדבר האחרון שכדאי לכם לעשות הוא להפוך את הפוטר של אתר התמיכה שלכם לפורטל עשיר בקישורים. זה לא המקום ולא הכוונה. אל תגזימו. התנהלו במתינות בהקשר הזה.

לפעול בהגיון כשיש לזה ערך מבחינת היוזר

כפי שציינו קודם לכן, לקישורים רוחביים אכן יכול להיות תפקיד חשוב ולגיטימי בחווית המשתמש המסופקת ללקוח. כששני העולמות האלו, של חווית משתמש ובניית קישורים ומיקומם באתר נפגשים, התוצאה בהחלט יכולה לשפר את הדירוג של האתר בדפי תוצאות החיפוש.

עם זאת, הוצאת קישורים רוחביים שנראית לא טבעית ולא סבירה, יכולה לא רק שלא לסייע לאתר להתקדם בדפי תוצאות החיפוש, אלא אפילו להפך, לגרום לנזק ממשי ופגישה באתר.

לסיכום

שימוש בקישורים רוחביים הוא לגיטימי כל זמן שיש בהם היגיון עסקי, כלכלי או שהם מספקים חווית משתמש איכותית לגולשים. אל תעשו שימוש בקישורים רוחביים כדי להעביר את ערך דירוג הדף, במקומות שבהם ברור שהם לא טבעיים, נוצרו בצורה מלאכותית, לא מייצרים ערך למשתמש ונועדו אך ורק למטרה אחת: רישום דפי האתר במנועי החיפוש השונים.

מדריכים נוספים:

מלך הקישורים

מלך הקישורים

דניאל זריהן, מי שעומד מאחורי "מלך הקישורים" - הינו מקדם אתרים וותיק ומוערך בארץ, ועוסק ב-SEO משנת 2009. האתר מלך הקישורים מוקדש כולו לנושא שהוא אחד החשובים בעולם ה-SEO - קישורים חיצוניים.

מדריכים נוספים שלא כדאי לפספס

מדריכים נוספים באתר

מדריכים נוספים באותו נושא

אתם סגורים על קישורים? דברו איתי עכשיו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן