כמעט כל עסק שבוחר לקדם את האתר שלו בצורה אורגנית, מגיע בסופו של דבר למסקנה שבניית פרופיל קישורים איכותי היא חלק בלתי נפרד מתהליך הקידום.
אלא שבניגוד לתכנים המשולבים באתר, רמת האופטימיזציה שלו, האחסון בו הוא מנוהל ופרמטרים פנימיים נוספים, בניית פרופיל קישורים חיצוניים היא פעולה מורכבת שדורשת התנהלות מול גורם נוסף, חיצוני, שאינו חלק מהפעילות השוטפת של העסק.
זאת ועוד, הבעיה הגדולה בתהליך כזה של בניית קישורים היא שמדובר בתהליך יקר, ממושך, שנדרש לתפעל באופן שוטף.
רבים מבעלי העסקים מרגישים שהתקציב שאותו הם נדרשים להשקיע בבניית קישורים חיצוניים לאתר לא יחזיר את עצמו, ולכן הם נמנעים מהשקעה כזאת. אחרים, מחפשים דרכים יצירתיות וחינמיות שבאמצעותן יוכלו לעבות את פרופיל הקישורים של האתר בחינם.
אז במאמר הזה ננסה לסקור כמה וכמה דרכים להשיג קישורים בחינם, ונעמוד על היתרונות והחסרונות בשיטות השונות האלו.
דרך מספר 1: בלוגים חינמיים
אם תיכנסו לפלטפורמה של רשת הבלוגים סלונה, או לתשתית הבלוגים מבית דה מרקר, בלוגר או בעצם כל שירות אחר שמאפשר לכם לפתוח בלוג חינמי, תוכלו בתוך כמה לחיצות, לבנות ולעצב לעצמכם בלוג עצמאי ומקצועי.
בבלוג מסוג זה תוכלו לייצר תוכן באמצעות פוסטים איכותיים מעולם התוכן שבו אתם עוסקים, ומן הפוסטים האלו, בזהירות הנדרשת, תוכלו להטמיע קישורים חיצוניים לאתרים שאתם מקדמים.
הבעיה עם דרך הפעולה הזאת היא בדרך כלל הזמן והמשאבים שתצטרכו להשקיע ביצירת המותג, בכתיבה, בגיוס דעת הקהל, בשיתופים של בתכנים ועוד.
כמו כן, לא ברור עד כמה השיטה הזאת בסופו של דבר אפקטיבית, בעיקר משום שכל אחד יכול לפתוח בלוגים כאלו בלי השקעה משמעותית ובלי שנדרש איזשהו ידע ייחודי או קשרים מתאימים עם קולגות בתחום.
חשוב לזכור, שגוגל, בסופו של דבר, מבקשת לקדם אתרים ברי סמכות, שנחשבים לאוטוריטה בתחומם, ולא בטוח שקישור מבלוג שנפתח על תשתית חינמית עונה להגדרה הזאת.
דרך מספר 2: רישום לאינדקסים כלליים
דרך נוספת שבה תוכלו לבצע בניית קישורים בחינם היא באמצעות רישום לאינדקסים כלליים וחינמיים.
אינדקסים כלליים הם אתרים שמכילים רשימות של אתרים אחרים, בדרך כלל כשהם מסודרים לפי קטגוריות ותחומי עניין שונים, יחד עם קישור המוביל לאתרים אלו.
אינדקסים כלליים כאלו היו בעבר בשימוש, טרם עידן מנועי החיפוש המתקדמים, ואפשרו לגולשים לנווט אל אתרים פופולריים על פי תחום העיסוק שלהם.
האתגר המרכזי שברישום לאינדקסים כלליים וחינמיים, הוא ההשפעה המזערית שיש להם על קידום האתר.
אמנם רישום כזה לאינדקסים לא אורך זמן רב, ואינו מצריך השקעת משאבים בתוכן, כתיבה והגהה, אולם שוב, ההשפעה שיש לאתר שמוציא אלפי קישורים לאתרים אחרים בלי תוכן ממשי, הלכה ופחתה מאוד בשנים האחרונות.
דרך מספר 3: החלפת קישורים
אם אתם מחפשים דרכים להשיג קישורים, החלפת קישורים היא דרך נוספת של בניית קישורים בחינם לאתר שלכם, או לפחות במחיר שאיננו כספי.
ברחבי הרשת קיימות לא מעט קבוצות המרכזות הצעות להחלפת קישורים.
החלפה כזו מנוהלת, בדרך כלל, על ידי מתווך שנקרא מקדם אתרים, ותפקידו לנהל את העסקה: מאיזו פסקה במאמר יצא הקישור, מה יהיה האנקור של הקישור, היכן יתפרסם המאמר, מה יהיה מקומו בהיררכיה של האתר, האם חייב להיעשות שימוש בכותרות וכותרות משנה, האם תמונה עם זכויות יוצרים היא בגדר חובה לצורך פרסום המאמר ועוד ועוד פרמטרים.
חשוב להבין שמי שבוחר בביצוע תהליך של החלפת קישורים עומד בפני אתגר לא פשוט נוסף: לסנן את כמות המיילים העצומה שיקבל עם הצעות שונות להחלפת קישורים.
כל מייל כזה, כולל רשימה של עשרות אתרים פוטנציאלים לקבלת קישור מהם, חלקם לא יהיו רלוונטיים כלל לנישה של בעל האתר, ואילו אחרים אמנם יהיו רלוונטיים, אך לא איכותיים מספיק.
לזה צריך להוסיף שלקישור כזה, שמתקבל באמצעות החלפת קישורים, אין אמנם מחיר כספי, אך בהחלט יש לו מחיר המתבטא בצורה שונה: בעל האתר יידרש להטמיע באתר שלו מאמר שנכתב בסגנון לא שלו, על נושא שהוא לא תחום העיסוק המרכזי שלו, ושלא בטוח שהוא יכול לעמוד מאחוריו במאה אחוז.
דרך מספר 4: מציאת קישורים שבורים
אם אתם משוטטים ברחבי הרשת ונתקלים באתר עם תוכן רלוונטי לנישה שבה אתם פועלים, ותוך כדי פעולת השיטוט אתם נתקלים במאמר שבו מוטמע קישור שבור, כלומר, קישור שמוביל לדף 404, תוכלו לנצל את ההזדמנות הזאת, על מנת לייצר קישור לאתר שלכם. כיצד?
ראשית, תצטרכו לשבת ולכתוב מאמר שיכסה פחות או יותר את התכנים שהייתם צפויים לפגוש באר המקושר, זה שלא הצלחתם להגיע אליו.
שנית, תצטרכו לפנות אל בעל האתר שבו הוטמע הקישור השבור, להתריע בפניו על הקישור השבור, ולהציע לו לקשר לתוכן חלופי בצורה כזו שהוא ייהנה משיפור חווית המשתמש באתר שלו, ואתם קישור מאתר רלוונטי.
אז אמנם מדובר בשיטה שתאפשר לכם לקבל קישור בחינם, אולם לא מדובר בשיטה שתוכלו להפעיל באופן שוטף לצורך בניית קישורים בחינם, וגם מחיר ההתעסקות עם בעל אתר שאינכם מכירים, הניסיון להסביר לו במה מדובר, והובלה של העסקה עד לקבלת הקישור, לא בהכרח שווים את הקישור בראיית עלות תועלת.
הסבר איך אני מוצא קישורים שבורים בעזרת הצפרדע (Screaming Frog):
דרך מספר 5: לעשות שימוש בפרופיל של פורום או בלוג
קישור, כידוע, לא חייב להגיע מתוך תוכן של מאמר. יצירת פרופיל משתמש בפורום או בבלוג שבו משולבות גם תגובות גולשים, יכולה לסייע לכם ליצור קישור חדש כזה לאתר שלכם, בכל פעם שתגיבו או תשתתפו בדיון.
הבעיה עם שיטת הפעולה הזאת, היא שלרוב, מדובר יהיה בקישור מסוג nofollow, כזה שבו מתבקש האלגוריתם של גוגל שלא להתחשב לצורך דירוג האתר.
אז אמנם גם קישורי nofollow הם חשובים לצורך גיוון פרופיל הקישורים שלכם, אבל בסופו של דבר, הדברים נבחנים בעלות תועלת: אם יש לכם זמן מיותר להיות פעילים ולהגיב בפורומים שונים, באמצעות תגובות ענייניות ואיכותיות, אין מניעה שתעשו שימוש מושכל בשיטה הזאת.
הסתבכתם? רוצים שאכנס לתמונה? אני מציע שירות בניית קישורים שיכול לסגור לכם את הפינה:
לסיכום
אם אתם רוצים לעבות את פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר שלכם בחינם, יש מגוון גדול של שיטות שתוכלו לפעול בהן לצורך בניית קישורים בחינם.
עם זאת, חשוב יהיה להבין שלשיטות כאלו יש מחיר: לעיתים, בניית פרופיל קישורים כזאת לא תהיה אפקטיבית, לעיתים היא תגזול מכם זמן ומשאבים שוודאי שווים יותר מן הכסף שתשלמו בעבור קישור, לעיתים הסבירות לנצל את ההזדמנות תהיה נמוכה מראש, כמו במקרה של מציאת קישורים שבורים, ותהיינה גם פעמים שבהם כאב הראש והמשא ומתן המתיש שתנהלו, לא יהיו שווים את ערך הקישור שתקבלו.
עם זאת, כמו בכל דבר בחיים, האיזון כאן חשוב מאוד.
אל תסתמכו על פרופיל קישורים שכולו נבנה באמצעות רכישה של קישורים.
השקיעו זמן ומאמץ, בעיקר במקרים בהם יש לכם אפשרות מעשית לייצר קישור לאתר שלכם מאתר רלוונטי, שמייצג עסק חי, בועט ונושם.
בסופו של יום, אתם לא יודעים מה תהיינה ההשלכות של עדכון האלגוריתם הבא מבית גוגל, וככל שתגוונו בדרך בניית הקישורים לאתר שלכם, כך הוא יראה טבעי יותר, וחשוד פחות.
קבלו מדריכים נוספים, טובים לא פחות:
- כמה קישורים צריך כדי לקדם אתר?
- איך בוחרים מקדם אתרים שלא מספר סיפורים אלא מביא תוצאות?
- באיזו תדירות כדאי לפרסם קישורים לאתר?
- קישורים יוצאים והתרומה שלהם לקידום אתרים