מחקר קישורים: איך מבצעים בדיקת קישורים כמו שצריך?

בדיקת קישורים חיצוניים

מחקר קישורים הוא מרכיב בסיסי בכל פרויקט קידום אתרים.

כדי לדעת מה מצב האתר שאתם פועלים כדי לקדם, כמה תידרשו להשקיע בבניית פרופיל קישורים איכותי, מהם המקורות שמקשרים לכל יתר המתחרים שלכם ואילו אליכם דווקא לא, אילו הזדמנויות עומדות בפניכם להשלים את הפערים בתחום הקישורים מול המתחרים – תצטרכו לבצע מחקר קישורים מעמיק שיתייחס ללא מעט סוגיות.

במאמר הבא נסקור חלק גדול מן הסוגיות האלו.

מחקר קישורים

כלי מחקר קישורים

כל מי שעוסק בתחום קידום האתרים אורגני מבין שכמעט בלתי אפשרי יהיה לבצע מחקר קישורים איכותי בלי שימוש בכלים מתקדמים לניתוח קישורים. הכלים המובילים בתחום הזה מכילים בסיס נתונים גדול למדי, אשר מתעדכן כל העת, ובו נתונים אודות הקשרים בין אתרים שונים ברשת.

השירותים השונים נבדלים ביניהם, לצד מחיר חבילות הבסיס ומחיר החבילות המתקדמות, גם באיכות בסיס הנתונים שהם מציעים, בתדירות העדכון שלהם, בפיצ'רים שונים שהם מספקים, בממשק העבודה שלהם, ביכולת לייצא את הנתונים בפורמט הדרוש ועוד ועוד.

נכון לכתיבת שורות אלו, קיימים בשוק לא מעט כלי ניתוח קישורים, כאשר העיקריים שבהם הם Ahrefs, Semrush, Moz, ואחרים שעושים שימוש ב – APIs שהשירותים האלו מספקים, כמו Zefo, הכלי הישראלי שמספק שירותים בתצורת All in One.

חשוב יהיה לציין משהו בהקשר הזה של שימוש בכלים לניתוח קישורים: טובים ככל שיהיו כלי הניתוח האלו, בסיס הנתונים שלהם אינו מתקרב לזה של גוגל. כמעט בכל המקרים, מחקר קישורים באמצעות הכלים האלו יוביל לחשיפת רק חלק מן הקישורים הנכללים בפרופיל, ויש כמובן לקחת עובדה זו בחשבון במהלך המחקר.

אז מה, למעשה, כדאי לבדוק, באמצעות כלים מתקדמים של מחקר קישורים, או באמצעים ידניים, בכל הקשור לפרופיל הקישורים? המשיכו לקרוא.  

כלי מדהים לבדיקת קישורים שאתם חייבים להכיר:

כמות הקישורים

כמות הקישורים הנכנסים לאתר מסוים מהווה מרכיב חשוב בתהליך הערכת פרופיל קישורים חיצוניים של אתר, זה המקודם או זה המתחרה בו.

בעיקרון, מקובל יהיה לחשוב כי ככל שפרופיל הקישורים מכיל יותר קישורים נכנסים לאתר, כך הוא נחשב לאיכותי יותר ומשפר את סמכות האתר המקושר.

כמובן שלא מדובר בחוק ברזל: יש לא מעט אתרים עם פרופיל קישורים שמכיל המון קישורים נכנסים אבל באיכות כל כך נמוכה, שאין שום משמעות למספר הקישורים הנכנס.

אולם באופן כללי, ניתן יהיה לומר שאם אתם מתחרים באתר שזוכה למאות או אלפי קישורים, תצטרכו להבין כיצד אתם מגשרים על הפער, במיוחד אם אתם מקדמים אתר חדש יחסית, ותקציב בניית הקישורים הוא לא גבוה במיוחד.

איכות הקישורים

כמות הקישורים היא, כאמור, רק מדד אחד המתייחס לפרופיל הקישורים. המדד החשוב לא פחות הוא איכות הקישורים הנכנסים לאתר.

ככל שהקישורים האלו חזקים יותר, קישורים איכותיים יותר, ומועברים מאתרים בעלי סכמות גבוהה יותר, כך צפוי פרופיל הקישורים לקבל בוסט משמעותי יותר.

צריכים קישורים איכותיים לאתר? יצרתי עבורכם שירות בניית קישורים מקצועי שיעיף לכם את האתר למעלה 🚀

תדירות קבלת הקישורים

משהו שחשוב יהיה להיזהר ממנו בהקשר הזה של בניית פרופיל קישורים, היא תהליך שנחזה לתהליך לא טבעי: אתר שרגיל לקבל בין שניים לחמישה קישורים בחודש, ולפתע מקבל בחודש אחד אלף קישורים או יותר, ואז שוב חוזר לכמות של שניים עד חמישה קישורים – הוא אתר מועד לפורענות שכדאי מאוד להיזהר ממנו, ובטח כאשר מדובר על קבלת קישור מאתר כזה.

לתדירות טבעית, שהולכת יד ביד עם הטרנדים הקיימים בשוק, ההתעניינות של קהל הגולשים במותג, וההתפתחויות בתחום, יש חשיבות גדולה בכל הקשור לאיכות פרופיל הקישורים.

רלוונטיות הקישורים

אחד הפקטורים הכי חשובים בהתנהלות עם קישורים הוא מידת הרלוונטיות של קישורים לאתרים ביניהם הם מקשרים. שימוש בכלים מתקדמים לניתוח קישורים הוא לא מספיק בהקשר הזה: כדי לבדוק את מידת הרלוונטיות של פרופיל קישורים מסויים לאתר אותו הוא מאפיין, יש לפקוד, או לכל הפחות לדגום, קישורים מסויימים, ולבחור האם הם אכן מקשרים בין אתרים רלוונטיים בתחומם.

מקובל יהיה לחשוב שככל שהקישורים מקשרים בין אתרים שיש בהם מידת רלוונטיות מסוימת, ומידה זאת באה לידי ביטוי במיקום הקישור, בטקסט העוגן שלו ובקונטקסט שבו הוא נמצא, כך פרופיל הקישורים יחשב לאיכותי יותר.

כמה מהקישורים הם מאתרי לקוח וכמה מאתרי תמיכה?

עוד בדיקה בנושא של מחקר קישורים שתצטרכו לבצע בצורה ידנית, היא לוודא ששיעור ניכר מפרופיל הקישורים של אתר מסויים מתקבל דווקא מאתרים שמייצגים עסקים אמיתיים, ולא באמצעות אתרי תמיכה בלבד.

שלא יהיה ספק: קישורים מאתרי תמיכה טובים, עובדים, ומשפרים את הסמכות של אתרים.

אנחנו יכולים לראות זאת בכל יום בתוצאות החיפוש בפועל. עם זאת, ככל שאפשר יהיה להשיג קישורים מאתרים אמיתיים שמאחוריהם עסקים המקבלים תשלום על שירותים או מוצרים, זה עדיף כמובן.

התפלגות אנקורים

נושא חשוב שיש לתת עליו את הדעת בכל מה שקשור לבדיקת קישורים נכנסים הוא התפלגות טקסט העוגן של הקישורים.

כדי שפרופיל הקישורים יראה טבעי ככל האפשר, כדאי למעט באנקורים מדוייקים (למרות שבישראל אנקורים מדוייקים עושים את העבודה מעולה), לשלב אנקורים המכילים ביטויים כללים או את שם המותג, ולשים לב במיוחד להתפלגות סבירה של האנקורים, בטח ביחס לכמות התוכן הקיימת באתר בכל נושא.

קיום קישורים מיעדים לא רלוונטיים

בדיקה שהיא בבחינת חובה בכל תהליך של ניתוח קישורים היא בחינת מקור הקישורים: ככל שפרופיל הקישורים מכיל קישורים ממדינות יעד לא רלוונטיות לשפה שבה כתוב האתר, ומאתרים העוסקים בתחומים אחרים שאינם משיקים כלל – צריכה להידלק אצל מקדם האתרים נורה אדומה בהקשר הזה.

קישורי ספאם

מובן וברור: אם האתר המקשר מכיל עמודי ספאם (אפשר לראות לפעמים בשם העמוד עצמו את האותיות הסיניות), ייתכן שהאתר נפרץ ואסור יהיה לכם לנסות ולקבל מאתר כזה קישור, שכן הוא יכול במוקדם או במאוחר לייצר לכם נזק גדול.

קישורים שהוסרו

מעקב אחר קישורים שהוסרו הוא חלק בלתי נפרד מן הפונקציונליות שמציעים שירותים לניתוח קישורים. הרציונל מאחורי בדיקה כזו, הוא שלעיתים קישור שהוסר גורם יותר נזק מקישור שכלל לא נבנה, מאחר וזה נתפס בעיני מנוע החיפוש כהסרת המלצה של אתר אחד על אחר.

מעבר לכך, לעיתים קישורים מוסרים בטעות, בשל עבודות תחזוקה זמניות ועוד, וזיהוי בזמן של קישורים כאלו יאפשר לכם לפנות לבעל האתר המקשר, כדי לא להפסיד מיץ קישורים יקר.

היסטוריה של גרף הקישורים

בוחנים את פרופיל הקישורים של אתר מסויים? הקפידו להביט בגרף המתאר את מלאי הקישורים הנכנסים לאתר לאורך זמן.

תוכלו ללמוד לא מעט על חריגות בהתנהלות פרופיל הקישורים הזה: האם התקבלו בתקופה מסויימת קישורים רבים מידי לאתר ביחס לתקופה קודמת? האם ישנה ירידה בכמות האתרים המקשרים לאתר? מהי המגמה הכללית ועוד נתונים חשובים אחרים. 

פרופורציה בין כמות הקישורים לתוכן

הדבר האחרון שהייתי מציע לכם לבדוק בכל הקשור לפרופיל הקישורים של אתר אותו אתם מנתחים הוא הפרופורציה בין כמות הקישורים הנכנסים לאתר וכמות עמודי התוכן באתר. באופן עקרוני צריכה להיות קורולציה בין כמות הקישורים וכמות התוכן באתר. תוכן רב אמור לייצר ערך רב וקישורים רבים יותר. היזהרו מאתרים בהם הקורולוציה הזאת לא נשמרת.

לסיכום

מבצעים ניתוח קישורים מעמיק כדי לבחון את כדאיות קבלת הקישור מאתר מסויים? הקפידו לעשות שימוש בכלי מחקר קישורים והתייחסו לנקודות האלו:

  • בידקו את כמות הקישורים הנכנסים לאתר, את איכותם
  • וודאו שתדירות קבלת הקישורים היא הגיונית
  • שהקישורים הינם רלוונטיים, מתקבלים מאתרי לקוח או אתרי תמיכה איכותיים במיוחד
  • שטקסט העוגן בקישורים אלו מתפלג בצורה נכונה וסבירה
  • בידקו שלא מדובר בפרופיל שמכיל קישורים מיעדים לא רלוונטיים וקישורי ספאם
  • נסו להבין האם תדירות הסרת הקישורים מן הפרופיל אמורה להדאיג אתכם
  • כיצד נראית היסטורית מלאי הקישורים של האתר
  • וגם האם מתקיימת פרופורציה סבירה בין כמות הקישורים הנכנסים לאתר וכמות ואיכות התוכן באתר.

מדריכים נוספים שכדאי להכיר:

מלך הקישורים

מלך הקישורים

דניאל זריהן, מי שעומד מאחורי "מלך הקישורים" - הינו מקדם אתרים וותיק ומוערך בארץ, ועוסק ב-SEO משנת 2009. האתר מלך הקישורים מוקדש כולו לנושא שהוא אחד החשובים בעולם ה-SEO - קישורים חיצוניים.

מדריכים נוספים שלא כדאי לפספס

מדריכים נוספים באתר

מדריכים נוספים באותו נושא

אתם סגורים על קישורים? דברו איתי עכשיו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן